سبک شناسى اشعار کمالالدین اسماعیل اصفهانى
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
شناخت زوایاى پنهان آثار هنرى خصوصا دیوانهاى شعرى از طریق مطالعه در چگونگى شکلگیرى آنها امکانپذیر است. بررسى و تحلیل سبکشناختى شعر کمالالدین اسماعیل اصفهانى ضمن اینکه شگردهاى هنرى، زبانى و پیامهاى فکرى این شاعر فحل را آشکار مىکند، مىتواند به کشف بخشى از حقایق مربوط به تاریخ و فرهنگ ایران منجر شود. در این تحقیق به مطالعه امتیازات سبکى شعر کمالالدین اسماعیل اصفهانى توجه شده و مسائل زبانى، هنرى و فکرى دیوان وى مورد بحث و بررسى قرار گرفته است. در این رهیافت از تأثیرپذیرى کمال از شعر پیش از خود و اثرگذارى او بر شعر ادوار بعدى سخن به میان آمده و نتیجه حاصل این است که شیوه شاعرى کمالالدین اسماعیل اصفهانى در قالبهاى مختلف شعرى متفاوت است بهطورى که در قصیده، خراسانى و در غزل، عراقى است.
منابع مشابه
اشعار نویافتۀ کمال اسماعیل
منظور ما از «اشعار نویافته» در این مقاله، مواردی است که در برخی منابع به نام کمال اسماعیل آمده، ولی در تنها چاپ معتبر دیوان او به تصحیح مرحوم بحرالعلومی نیامده است. اشعاری که مصححان این مجموعهها در بارۀ وجودشان در دیوان صحبت کردهاند، از این قاعده مستثنا هستند، (مواردی مثل نزهةالمجالس و ...) چون دیگر نیازی به تکرار آن مطالب در اینجا نیست. پیشتر نیز حسن عاطفی تعدادی از این قبیل اشعار ...
متن کاملسبک شناسی اشعار کمالالدین اسماعیل اصفهانی
شناخت زوایای پنهان آثار هنری خصوصا دیوانهای شعری از طریق مطالعه در چگونگی شکلگیری آنها امکانپذیر است. بررسی و تحلیل سبکشناختی شعر کمالالدین اسماعیل اصفهانی ضمن اینکه شگردهای هنری، زبانی و پیامهای فکری این شاعر فحل را آشکار میکند، میتواند به کشف بخشی از حقایق مربوط به تاریخ و فرهنگ ایران منجر شود. در این تحقیق به مطالعه امتیازات سبکی شعر کمالالدین اسماعیل اصفهانی توجه شده و مسائل زبان...
متن کاملبررسی سبک اشعار به همراه فرهنگ واژگان، اصطلاحات و کنایات دیوان کمال الدین اسماعیل اصفهانی
کمال الدین اسماعیل اصفهانی معروف به «خلاق المعانی» از شاعران قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری است که او را «آخرین قصیده گوی بزرگ پیش از حمله مغول» نیز می دانند. کمال، اگرچه در شمار شاعران طراز اول محسوب نمی شود، اما در دیوانش آخرین نشانه های شکوه قصیده کهن را می توان دید و به گواهی بعضی از منتقدان و صاحب نظران، غزلیاتش در کنار شعر انوری و ظهیر، در حوزه زبان زمینه ساز غزل های روان سعدی است. پژوهش...
15 صفحه اولگروه کارکرد تمثیل در اشعار سبک خراسانی
در بلاغت فارسی اصطلاح تمثیل حوزه معنایی گستردهای را در بر میگیرد که تشبیه مرکب، ضربالمثل، اسلوب معادله، حکایت اخلاقی و روایتهای داستانی و قصههای رمزی را شامل میشود. تمثیل ریشه در عقلانیت و اندیشه دارد، از این رو رابطهی آن با متون خردگرا یک رابطهی مستقیم است. در تاریخ ادب فارسی، شاعران سبک خراسانی از مضامین تمثیلی بسته به میزان تعلیمی بودن سرودههایشان در جهت بیان مقاصد خویش بهره بردها...
متن کاملبررسی سبک تکرار در اشعار طالب آملی
دوره صفویه یکی از ادوار مهّم ادبی ایران به شمار می رود، در این دوره، اشعار زیادی از طبع باریکاندیشان خیالپرور تراوش کرده، که از هر حیث قابل مطالعه می باشد. یکی از موضوعات مهّم ادبی، که قابل بحث و بررسی است، مسأله تکرار است. تکرار یکی از ویژگی های شعر در همه سبک ها بوده، که از قدیمالایام، مورد توجه گویندگان و نویسندگان پارسی زبان قرار گرفته است؛ البته تکرار در سبک هندی به مراتب بیشتر از سبکهای...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 4
صفحات 93- 140
تاریخ انتشار 2011-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023